پلی استیشن 5

ps5

پس از ماه‌ها انتظار بالاخره کنسول نسل جدید سونی یعنی پلی استیشن 5 (PS5) رونمایی شد. در این مقاله به مرور اطلاعات منتشر شده از کنسول بعدی سونی می‌پردازیم.

کنسول پلی استیشن 4 از زمان عرضه‌اش تا به امروز (بیش از 6 سال) خاطرات زیادی را برایمان ساخته است. کنسول فعلی سونی با قدرت سخت‌افزاری بالا و داشتن بازی‌های اختصاصی باکیفیت، بی‌تردید بهترین کنسول نسل هشتم بازی‌ های ویدیویی بوده است، اما در آینده نه‌چندان دور باید میدان را خالی کند تا غول بعدی سونی یعنی پی اس 5 پا به عرصه صنعت بازی بگذارد. بالاخره لحظه‌ای که منتظر آن بودیم فرا رسید و از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی شد. اطلاعات زیادی نیز در کنار این رونمایی منتشر شد که البته اصلی‌ترین سوال یعنی قیمت کنسول پلی استیشن 5 هنوز مشخص نشده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اطلاعات رسمی منتشر شده از کنسول پلی استیشن 5 بپردازیم.

رونمایی از کنسول پلی استیشن 5

بالاخره لحظه‌ای که منتظر آن بودیم فرا رسید و از ظاهر کنسول پلی استیشن 5 رونمایی شد.

سونی در رویداد خود از دو مدل کنسول یکی با درایو نوری و دیگری بدون درایو نوری که به آن پلی استیشن 5 دیجیتال می‌گویند رونمایی کرد. ظاهر این کنسول بزرگ‌تر از کنسول نسل قبل است و از نظر طراحی شباهتی به کنسول‌های قبلی و طرح‌های رونمایی شده در گذشته ندارد. علاوه بر کنسول، از هدفون 3D PLUS، مدیا ریموت و HD Camera نیز رونمایی شد. تاریخ انتشار PS5 مطابق زمانی که قبلا اعلام شده بود، تعطیلات پایان سال 2020 است.

در این رویداد فقط از رنگ سفید این کنسول رونمایی شد و مشخص نیست که آیا طرح‌ دیگری نیز از پلی استیشن 5 وجود دارد یا خیر اما طرفداران در فضای مجازی طرح اولیه مشکی آن را قرار داده‌اند که بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

سایر تصاویر منتشر شده از لوازم جانبی کنسول پلی استیشن 5 را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

پلی استیشن 5

مشخصات فنی و سخت‌افزاری پلی استیشین 5

در این بخش به بررسی مشخصات سخت افزاری کنسول پلی استیشن 5 می‌پردازیم.

مدت زیادی از معرفی سخت‌افزار رسمی کنسول پلی استیشن 5 توسط سونی نمی‌گذرد. قدرت پردازش گرافیکی این کنسول برابر با 10.28 ترافلاپس است. اگر خیلی با واژه ترافلاپس آشنایی ندارید، لازم نیست خودتان را درگیر آن کنید؛ همین قدر بدانید که پلی استیشن 5 در مقایسه با کنسول قبلی سونی یعنی پلی استیشن 4 حدود 5.5 برابر قدرتمندتر است. طبیعتاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در نسل بعد، بازی‌ها از نظر گرافیکی به همین نسبت کیفیت بهتری داشته باشند. اما میزان ترافلاپس یک کنسول تنها یک معیار کلی است. قطعات مختلف کنسول مانند پردازنده اصلی، رم و حافظه ذخیره‌سازی باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا یک کنسول بتواند بازی‌ها را به خوبی پردازش کند و به اجرا درآورد. با بررسی قطعات داخلی پلی استیشن 5 می‌توانیم به طور حدودی قیمت تمام شده این کنسول را محاسبه کنیم. 

طبق اعلام مارک سرنی، کنسول PS5 از یک پردازنده AMD که براساس نسل سوم رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen 2 دارد، پستیبانی می‌کند. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت 8K را دارد که البته برای بهره‌مندی از این ویژگی، باید تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای هم داشته باشید. PS5 از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند که کاملا شخصی‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد. این ویژگی مربوط به رندر تصاویر است و با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، باعث می‌شود تا خروجی نمایش داده شده، بسیار طبیعی به نظر برسد. احتمالا پشتیبانی کنسول‌های نسل بعد از Ray Tracing باعث می‌شود تا در بازی‌های آینده شاهد جلوه‌های گرافیکی نزدیک به واقعیت باشیم.

بطور خلاصه، مشخصات سخت افزاری کنسول پلی استیشن 5 بدین شرح است:

پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz

پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز

حافظه: 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و 256 بیتی

پهنای حافظه: 448 GB/s

فضای ذخیره‌سازی داخلی: 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده

فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا: درگاه SSD از نوع NVMe

پشتیبانی از هارد اکسترنال USB

درایو نوری: درایور بلوری 4K UHD

پلی استیشن 5 در بخش صوتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. طبق اعلام سرنی، PS5 با کمک پردازنده AMD می‌تواند صدایی کاملا سه‌بعدی را ارائه دهد. همچنین این کنسول دارای هارد دیسک SSD است که باعث می‌شود سرعت لود شدن بازی‌ها بسیار کمتر شود. مارک سرنی برای نشان دادن این موضوع، بازی Spider-Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن 4 حدود 15 ثانیه طول می‌کشد، اما این زمان روی پلی استیشن 5 تنها 0.8 ثانیه است. البته وجود هارد SSD فقط مربوط به سرعت لود بازی‌ها نیست، بلکه روی اجرای روان‌تر آنها نیز در PS5 تاثیرگذار خواهد بود.

آخرین اخبار و شایعات درباره پلی استیشن 5

در این بخش به بررسی آخرین اخبار و شایعات درمورد کنسول پلی استیشن 5 می‌پردازیم.

تایید نام، ویژگی های جدید دسته و بازه عرضه پلی استیشن 5

سونی در پستی در بلاگ پلی استیشن تایید کرد که نام کنسول آینده این شرکت، پلی استیشن 5 خواهد بود. جیم رایان، رئیس سرگرمی‌های تعاملی سونی در این پست گفت: «مفتخرم اعلام کنم که نام کنسول نسل بعدی ما پلی استیشن 5 (PlayStation 5) خواهد بود و ما این کنسول را برای تعطیلات 2020 عرضه خواهیم کرد. این موارد شاید سورپرایز بزرگی نباشند، اما با شروع انتشار جزئیات جدید درباره دید ما به نسل بعد، خواستیم آن‌ها را برای طرفداران پلی استیشن تایید کنیم.»

رایان اطلاعات بیشتری درباره دید سونی به نسل آینده و برنامه‌های آن‌ها برای دسته پلی استیشن 5 را هم اعلام کرد: «یکی از اهداف ما برای نسل آینده، افزایش احساس درگیر شدن بازیکن هنگام بازی کردن است و با فرصت این را داشتیم تا با دسته جدید خود، نحوه کمک حس لامسه به غرق شدن بازیکن در بازی را بازتعریف کنیم.»

«با همین هدف، دو نوآوری جدید در دسته پلی استیشن 5 وجود خواهند داشت. ما از بازخورد لمسی (Haptic Feedback) برای جایگزینی تکنولوژی رامبل (Rumble) که در دسته‌های نسل 5 به بعد موجود بود، استفاده می‌کنیم. با حس لامسه، شما واقعا گستره وسیع‌تری از بازخورد را احساس خواهید کرد. بنابراین تصادف با دیوار در یک ماشین مسابقه‌ای حس متفاوت‌تری نسبت به تکل زدن در زمین فوتبال خواهد داشت. شما حتی می‌توانید بافتی مثل چمن یا زمین گلی را که در بازی روی آن راه می‌روید، احساس کنید.»

نوآوری دوم، چیزی است که ما آن را تریگرهای قابل تطبیق می‌خوانیم که در دکمه‌های L2 و R2 استفاده شده‌اند. سازندگان می‌توانند مقاومت این تریگرها را طوری برنامه‌ریزی کنند که شما حس لمسی یا بساوشی کشیدن یک تیرکمان یا گاز دادن به یک ماشین آفرود در زمین ناهموارد را به خوبی درک کنید. این ویژگی در ترکیب با بازخورد لمسی می‌تواند تجربه‌ای تاثیرگذار را برای شبیه‌سازی بهتر کارهای مختلف ارائه دهد. سازندگان بازی شروع به دریافت نسخه‌های اولیه از دسته جدید کرده‌اند و ما مشتاقانه منظریم ببینیم قوه تخیل آن‌ها با این ویژگی‌های جدید در اختیارشان، چه چیزهایی خلق خواهند کرد.

سونی در مصاحبه‌ای با وبسایت Wired اطلاعات بیشتری را از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد. خلاصه‌ای از این اطلاعات را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

  • پلی استیشن 5 شامل یک درایو دیسک برای بازی‌های فیزیکی و بلوری‌های 4K خواهد بود.
  • دیسک‌های پلی استیشن 5 دارای ظرفیت 100 گیگابایتی خواهند بود.
  • نصب بازی‌ها اجباری است، اما کنسول این اجازه را به شما خواهد داد تا تنها یک کمپین مولتی پلیر را نصب کنید یا کل بازی را دانلود کرده و بعد از اینکه بخش سینگل پلیر آن را تمام کردید، تنها آن بخش را حذف کنید.
  • تکنولوژی ری تریسینگ در سخت افزار کنسول وجود خواهد داشت.
  • رابط کاربری جدید به شما اجازه مشاهده جزئیات بیشتری از چیزهایی که می‌توانید بازی کنید و کارهایی که دوستانتان در حال انجام هستند، می‌دهد.
  • استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) سازنده عناوینی همچون Shadow of the Colossus و Uncharted: The Nathan Drake Collection در حال کار روی یک بازی بزرگ برای پلی استیشن 5 است.

پلی استیشن 5 از VR پشتیبانی خواهد کرد

پلی استیشن VR یکی از موفق‌ترین هدست های واقعیت مجازی است که سونی توانست تعداد زیادی از آن را به همراه کنسول نسل هشتمی خود به فروش برساند. این هدست همچنین دارای بازی‌های زیادی است که بعضی از آنها واقعا جالب هستند و هر روز نیز به تعدادشان در فروشگاه پلی استیشن اضافه می‌شود.

اما در سوی دیگر، به عنوان یک هدست مخصوص کنسول، پلی استیشن VR به اندازه هدست های واقعیت مجازی پی‌سی قدرتمند نیست. با عرضه پلی استیشن 5 قطعا برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی سنگین‌تر نیاز به یک هدست جدید و قوی‌تر خواهد بود. سونی تایید کرده که پلی استیشن VR با کنسول PS5 سازگاری خواهد داشت، اما هنوز نمی‌دانیم که آیا این شرکت برنامه‌ای برای ساخت و عرضه نسخه جدیدی از این هدست دارد یا خیر. فعلا PSVR 2 در حد شایعه است.

تاریخ عرضه کنسول پلی استیشن 5

طبق اعلام سونی، تاریخ انتشار کنسول پلی استیشن 5 در تعطیلات پایانی سال 2020 میلادی خواهد بود. (دی 1399) طبق این اطلاعیه، شرکت سونی رسما اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا در جهان تاثیری بر تاریخ انتشار این کنسول نخواهد داشت و پلی استیشن 5 سر موعد منتشر خواهد شد.

اگر در حال حاضر از پلی استیشن 4 استفاده می‌کنید و از ظاهر یکنوخت آن خسته شده اید؛ می‌توانید با خرید اسکین PS4 پرو و اسیلم کنسول خود را زیبا کنید. همچنین برچسب پلی استیشن از کنسول در برابر گردوخاک و خط‌‌ و خش محافظت می‌کند.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.